دانلود نرم افزار موبایل مناقصات کود ، سموم و خدمات وابسته - ابنجکو

 

 

کود چیست :

هرگونه مواد طبیعی یا غیر طبیعی است که به خاک یا بافت گیاهان اضافه می‌شود تا یک یا شمار بیشتری از مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه تأمین گردد. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی پرشمار دچار کمبود نباشد به‌کارگیری کود، بسیار سودمند خواهد بود. گونه‌های مختلفی از کود با پایه طبیعی و تولیدشده به روش صنعتی وجود دارند.

کودهای شیمیایی مدرن شامل یک یا چند عنصر از سه عنصر مهم در تغذیه گیاه هستند: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. عناصر گوگرد، منیزیم و کلسیم در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

کودها رشد گیاهان را بهبود می‌بخشند. این عمل به دو روش اتفاق می‌افتد: روش سنتی که مواد مغذی افزوده می‌شود. روش دومی که برخی از کودها عمل می‌کنند، بهبود کارایی خاک با تغییرات در نگهداری آب‌وهوای آن است.

 

سه ماده درشت ‌مغذی اصلی:

  • نیتروژن : بهبود رشد برگ‌ها
  • فسفر : بهبود رشد ریشه‌ها، گل‌ها، دانه‌ها و میوه‌ها
  • پتاسیم : تقویت رشد ساقه، جریان آب در گیاه، تقویت گل‌دهی و میوه‌دهی

 

سه ماده درشت‌مغذی ثانویه :

  • کلسیم
  • منیزیم
  • گوگرد

 

مواد مغزی : مس،آهنگری،منگنز،مولیدن ، روی،بور در برخی موارد سیلیکن ،کبالت ،وانادیم هم مهم هستند.

مواد مغذی موردنیاز برای سلامت گیاه توسط عناصر طبقه‌بندی می‌شود، اما از این عناصر به عنوان کود استفاده نمی‌شود. در عوض از  ترکیب شیمیایی دارای این عناصر به عنوان کود استفاده می‌شود.

کود مستقیم :

کودها به چندین روش طبقه‌بندی می‌شوند. می‌توان آن‌ها را بر اساس داشتن تنها یک ماده مغذی طبقه‌بندی کرد (برای مثال پتاسیم، فسفر یا نیتروژن) که در این صورت به آن‌ها «کود مستقیم» می‌گویند.

 

کود شیمیایی :

کودهای غیر ارگانیک یا شیمیایی مواد حاوی کربن را، به جز  اوره حذف می‌کنند. کودهای طبیعی یا ارگانیک معمولاً گیاهان (بازیافت شده) هستند یا از حیوانات گرفته می‌شوند. به کودهای غیرارگانیک معمولاً کود شیمیایی گفته می‌شود چرا که برای تهیه آن‌ها باید چندین  فرآیند شیمیایی انجام داد.

  • کود نیتروژن : از آمونیاک ساخته می‌شوند، که در برخی مواقع مستقیماً به داخل زمین تزریق می‌شوند. آمونیاک توسط فرایند هابر ساخته می‌شود.
  • کود های فسفات : کودهای فسفات با استخراج ازسنگ فسفات که حاوی دو ماده معدنی اصلی حاوی فسفر، یعنی فلوراپاتیت و هیدروکسی آپاتیت  است، به‌دست می‌آیند.
  • کود های پتاسیم : پتاس (گونه ای نمک ) مخلوطی از مواد معدنی حاوی پتاسیم است که برای ساخت کودهای پتاسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پتاس محلول در آب است و به همین دلیل اصلی‌ترین زحمت در ساخت آن فقط چند مرحله خالص سازی است
  • کود ترکیبی : می‌توان با ترکیب «کودهای مستقیم» شامل کود نیتروژن، فسفات و پتاسیم و مخلوط کردن آن‌ها کودهای ترکیبی ساخت. در برخی موارد میان این مواد واکنش شیمیایی رخ می‌دهد.
  • کودهای طبیعی : کودهای طبیعی یا ارگانیک به کودهایی گفته می‌شود که ریشه آن‌ها پایه زیستی یا بیولوژیک دارد، به عبارتی این کودها از موادزنده گرفته شده‌اند.

کود های مجتمع :

«کودهای مجتمع» دارای دو یا چند ماده مغذی مختلف هستند. کودها گاهی بر اساس طبیعی (ارگانیک) و شیمیایی (غیرارگانیک) بودن طبقه‌بندی می‌شوند

 

کاربرد کود ها چیست :

کودها به صورت مایع و جامد به خاک اعمال می‌شوند. حدود ۹۰٪ این کودها به صورت جامد اعمال می‌شوند. بیشترین کودهای شیمیایی جامد استفاده شده اوره، دی آمونیم فسفات و پتاسیم کلراید هستند . کودهای جامد معمولاً به صورت پودر هستند. کودهای مایع از مزیت جذب سریع و پوشش راحت تر برخوردارند.

استفاده از فناوری‌های کوددهی دقیق بسیار مهم است چرا که کوددهی بیش از حد می‌تواند اثرات مخرب داشته باشد. مانیکه کوددهی بیش از حد انجام شود احتمال سوختگی گیاه وجود دارد. کوددهی بیش از حد می‌تواند باعث سوختگی، تخریب یا حتی خشک شدن کامل گیاه گردد. تمایل کودها به سوزاندن به صورت تقریبی بستگی به شاخص نمک آنها دارد.

 

اثرات آن بر محیط چگونه است :

استفاده از کودهای شیمیایی در تأمین مواد مغذی برای گیاهان مفید است اگر چه آن‌ها برخی تأثیرات منفی محیطی دارند. افزایش مصرف روزافزون کودهای شیمیایی به دلیل پراکندگی استفاده از مواد معدنی، می‌تواند بر خاک، آب سطحی و آب‌های زیر زمینی تأثیر بگذارد

 

سم چیست :

ماده‌ای است که دارای منشأ  گیاهی ، حیوانی ،شمیایی بوده و از یک راه خاص یا راه‌های مختلف در مقادیر معینی باعث اختلال یا توقف فعل و انفعالات حیاتی انسان یا هر موجود زنده به‌طور موقت یا دائم می‌گردد.  سموم و آفت کش ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای کنترل یا از بین بردن علف های هرز و حشرات مزاحم استفاده می شوند. علف کش ها علف های هرز را از بین می برند و حشره کش ها نیز حشرات مضر را از بین می برند. آفت کش ها اصطلاحی برای پوشش هر دو سم حشره کش و علف کش است .

 

آفت کش ها :

اغلب در پرورش گوجه فرنگی، سیب و سایر میوه ها و سبزیجاتی که مستقیما می خوریم، استفاده می شوند. برای کشاورزان، هدف از استفاده از سموم و آفت کش ها، کسب نتایج بهتر از کاشت محصولات و به طور موثر تولید بیشتر مواد غذایی است. علف های هرز و حشرات کمتر به معنای شانس بیشتر برای تولید محصولات زراعی خصوصا اقلام پرمصرف است.

 

کاربرد سموم و  آفت ها :

استفاده از آفت کش ها و علف کش ها در دهه های گذشته بسیار رایج شده است. کشاورزان برای محافظت از محصولات خود و به حداکثر رساندن بازدهی از این مواد استفاده می کنند. با این حال، آفت کش ها نه تنها توسط کشاورزان، بلکه توسط برخی از افراد در باغ های شخصی نیز استفاده می شود. در حالی که استفاده از علف ‌کش‌ ها و آفت ‌کش‌ ها می ‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد، مشکلاتی نیز در ارتباط با آنها وجود دارد.

 

مزایای استفاده از سموم و آفت ها :

  • بهبود رشد گیاهان
  • بازده بالاتر محصولات
  • کاهش گرسنگی در جهان
  • کاهش قیمت مواد غذایی و ….

 

خدمات وابسته :

اصلی‌ترین و رایج‌ترین حشرات موذی در منازل سوسک، موریانه، ساس و کنه هستند که خطرات آن‌ها بسیار زیاد است. سوسک‌ها معمولاً به دو دسته ریز و بزرگ تقسیم می‌شوند که سوسک‌های بزرگ از داخل فاضلاب بیرون می‌آیند. همچنین می‌توان گفت سوسک‌های ریز بیشتر در کابینت‌ها و یا زیر کابینت وجود دارند. و آنجا تکثیر می‌شوند مکان و یا به عبارت دیگر محل اصلی رشد و تکثیر ساس، تخت خواب و یا وسایل پشمی است که وجود این موجودات می‌تواند خطرات بسیاری داشته باشد. به همین منظور افراد می‌توانند با وجود و مشاهده آن‌ها در منازل خود، از خدمات سم پاشی استفاده شود .

 

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در  بهترین  و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 38 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 30 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.